Psykologisk trygghet på arbetsplatsen
Vågar dina medarbetare be om hjälp eller rapportera misstag? På många arbetsplatser saknas den psykologiska tryggheten för att medarbetare ska våga göra just detta, men att ha en arbetskultur med stark psykologisk trygghet är otroligt viktigt.
För att förstå hur du skapar en arbetsmiljö där psykologisk trygghet genomsyrar organisationen, måste vi först förstå begreppet.
Vad är psykologisk trygghet?
I grund och botten är psykologisk trygghet en känsla där individer känner sig bekväma i att vara sig själva, uttrycka sina åsikter och visa sårbarhet utan att bli förlöjligade eller straffade.
Psykologisk trygghet innebär att man sinsemellan skapar tillit och bygger respektfulla relationer på arbetsplatsen, där alla röster blir hörda och värderade. När denna trygghet är stark på arbetsplatsen, kan man eliminera rädslan för att göra fel, och istället främja en arbetsmiljö där lärande och utveckling uppmuntras.
Varför psykologisk trygghet är så viktigt på en arbetsplats
Målet med att stärka den psykologiska tryggheten är givetvis att ens medarbetare ska trivas på sitt jobb. Samtidigt är slutmålet att detta ska leda till en högre nivå av kreativitet, innovation och samarbete på arbetsplatsen, vilket bidrar till företagets tillväxt.
Tänk dig att dina medarbetare vågar ta fler kalkylerade risker och dela fler idéer. Det leder till ökad problemlösning, bättre beslutsfattande och möjligheter till kontinuerlig utveckling. Dessutom bygger du en positiv arbetskultur, vilket ökar engagemanget och lojalitet bland medarbetarna. Vilket innebär att det ökar chansen att medarbetarna trivs bättre och stannar kvar längre på företaget.
Exempel på psykologisk trygghet
Låt oss titta på några av grundpelarna som måste ingå för att tryggheten ska kunna växa och bli en del av arbetskulturen:
Öppen kommunikation: Medarbetare ska känna sig fria att uttrycka åsikter, även om de går emot det normala på arbetsplatsen, eller det som “sitter i väggarna”. Dessa åsikter bör välkomnas och uppmuntras, snarare än att skjutas ner. Först då kan du skapa en arbetskultur där olika perspektiv lyfts upp, och ni kan nå framgång som ett team.
Felhantering: Dina medarbetare behöver se misstag som en möjlighet till lärande, snarare än något som man ska skämmas eller må dåligt över. Så fort du skuldbelägger en medarbetare som gjort ett genuint misstag minskar chansen att personen känner sig trygg, och hen kommer sluta ta viktiga beslut och bli mindre självgående.
Respektfulla och inkluderande relationer: Om någon på arbetsplatsen är utstött ur gruppen, kan det snabbt sprida sig och bli en negativ spiral för hela arbetsplatsen. Därför är det viktigt att uppmuntra ett respektfullt bemötande, och samtliga behöver arbeta aktivt för en inkluderande arbetsplats där olikheter uppskattas och värdesätts.
Börja med att fråga dina medarbetare
Som ledare är det viktigt att du förstår dina medarbetare, och det gäller många andra saker utöver just psykologisk trygghet. För att få en bra överblick över dina medarbetares mående är det en bra idé att ställa frågor till dem, som t.ex: “Upplever du att det är okej att göra misstag i ditt team”? När du ställer dessa frågor och kan få fram svar och dra insikter, kan du sen påbörja ditt förbättringsarbete.